I samband med galan släpper vi vår första Statusrapport.

Läs förorden från stiftelsens grundare Beata Kull:

Läraryrket genomgår stora förändringar och har aldrig varit så viktigt, både i Sverige och globalt. Samtidigt upplever lärare att yrket inte får den status och uppskattning det förtjänar.
Begreppet ”status” är svårt att mäta, då det inte bara handlar om hur samhället ser på yrket utan även om hur lärare själva upplever sin roll och arbetssituation.

I samarbete med undersökningsföretaget Norstat, och med råd- givning från lärare, rektorer och vår styrelse, genomförde vi en undersökning med 10 noggrant formulerade frågor som ställdes till över 400 lärare runt om i landet. Även om undersökningen inte är heltäckande, ger den oss en värdefull första inblick i lärarnas upplevelser och välbefinnande under 2024. Det är vår ambition att denna studie ska vara en viktig del i att förstå lärarnas situation och kunna driva förändring framåt.

Lärarnas röster glöms ofta bort i den offentliga debatten, och för mig är det avgörande att dessa röster får höras. Därför har en lärare, Johan Bergström – Årets lärare 2018 och medlem i vår jury sedan 2022 – tolkat resultaten och författat rapporten. Ett stort tack till Johan för hans engagemang och värdefulla bidrag till detta viktiga arbete.

Jag hoppas att denna rapport ger en djupare förståelse för de utmaningar och verkligheter som lärare runt om i landet står inför. De insikter vi har samlat kommer att vara en grundsten i vårt fortsatta arbete med att ge läraryrket den uppskattning och status som det förtjänar.

Detta är en långsiktig resa, och vi hoppas att du vill följa med oss.

Läs vår statusrapport här! 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *