Charlotta Granath, förstelärare i Stockholm
- Läraryrket valde mig! Det är det korta, enkla svaret på varför jag är lärare. Jag vill göra skillnad och arbeta för barns och ungas utveckling och lärande. I skolan får jag möjlighet att utmana, jag får se andra växa, bidra till deras utveckling och får följa deras väg, säger Charlotta.
Fredrik Sandström, lärare i Arboga
Fredrik gillar Tegners ordspråk ”det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”. Det brukar han använda i undervisningen.
Cecilia Peña, lärare i Stockholm
Marika Nylund Ek, förstelärare i Nyköping
- Du blir vad du tänker brukar jag tänka, men man måste också göra något för att så småningom nå dit. När jag börjar med en ny klass tror jag att vi kommer nå dit jag vill även om det kommer ta tid.
Ulrika Ivetun, lärare i Haninge
Ulrikas favoritcitat är: ”think outside the box”.
Anders Randler, lärare i Visby
Anders hämtar inspiration från världens största entreprenörer. Han tror som Steve Jobs att de personer som är galna nog att tro att de kan förändra världen kommer lyckas.
Magnus Blixt, lärare i Stockholm
Ett av Magnus favoritcitat är från John Steinberg: Elever som känner hopp, lär sig. Elever som inte känner hopp, lär sig inte. John Steinberg slår som vanligt huvudet på spiken - sätter i två korta meningar ord på både utmaningen och tjusningen med läraryrket.
Johanna Lindgren Chin, lärare i Sundbyberg
En inspirationskälla som ligger Johanna nära till hjärtat är Hans Rosling och hans ordspråk "Det till synes omöjliga är möjligt".
Jonathan Elfvingsson, lärare i Stockholm
Jonathan tror att vi tillsammans blir bättre. Flera hjärnor är bättre än en.
Annette Hägglund, förstelärare i Huddinge
"Lusten ska erbjudas ur innehållet – inte tvingas fram ur eleverna!" - Annette Hägglund
Anna och Philips lärarpodcast
Nina Ådahl, lärare i Stenungsund
- Det är så många både stora o små som är rädda för att göra bort sig och inte vågar göra nya saker. T.ex. redovisa, spela in sig själv, göra teater, hålla tal etc...då brukar jag säga ....Pippis ord: det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert, tipsar Nina.
Nicole Lydemark, lärare i Stockholm
- Rörelse är gnistan som håller lärandet vid liv, säger Nicole.
Jimmy Askelius, förstelärare i Huddinge
Det viktiga är inte hur andra ser på dig. Hur du själv ser på dig betyder allt, tycker Jimmy.
Semira Vikström, rektor i Huddinge
Semiras bästa tips är att ”Walk the talk”. Ibland är det lätt att vänta på rätt tillfälle. Om en ledare vågar gå från ord till handling skapas en trovärdighet. Dessutom om ledaren vågar agera direkt och tar hjälp av alla medarbetare går det snabbare att nå det önskade läget.
Joanna Lundin, lärare i Stockholm
- För mig handlar det om att se till det positiva hos varje elev genom att ha en tilltro att de kan och vill om förutsättningarna finns. Tillsammans samarbetar jag och eleverna för att skapa de bästa förutsättningarna. Jag tar ett vuxenansvar och är ”ledaren” när vi arbetar mot samma mål, tycker Joanna.
Stefan Karlsson, förstelärare i Stockholm
- Lär dig med kroppen, det sätter sig i knoppen!

Enligt Stefan är fysiska aktiviteter och en hälsosam livsstil grundläggande för människors välbefinnande. Positiva upplevelser av rörelse och friluftsliv under uppväxtsåren har stor betydelse för om vi blir fysiskt aktiva senare i livet.
Micke Hermansson, lärare i Umeå
Med en bakgrund som lärare i 25 år är Micke Hermansson idag en känd föreläsare inom läraryrket. Därför är det inte konstigt att han tycker att kunskap alltid är coolt.
Malin Mattsson Flennegård, lärare i Nyköping
- Med nyfikna frågor och öppet hjärta kan du som lärare bygga goda relationer och nå alla slags elever, tycker Malin.

Redan på gymnasiet ville Malin bli lärare tack vare inspirationen från hennes gymnasielärare i religion: Berit Gunnarsson. Berit hade en öppen och tolerant inställning mot världens religioner.
Leif Blomqvist, Slöjdlärare i Borås
Leif inspirerar Sveriges lärare dagligen genom hans fantastiska youtube-kanal: Leif Blomqvist/Slöjdarna. Ett varmt hjärta och digitala verktyg är några av hans framgångsingredienser i hans undervisning.

”Ever tried, ever failed, no matter, try again, fail again, fail better" - Samuel Beckett
Maria Wiman, förstelärare i Stockholm
- Maria brukar använda tankesättet att ”det har jag aldrig provat så det kan jag alldeles säkert”. Det ordspråket står för grit, jävlar anamma, inställningen att man fasiken inte ger upp oavsett motgång. Om man ramlar så reser man sig igen. Den attityden borde vi lära våra elever - de som kan förändra och förbättra världen!”

Maria tycker att ”vi lärare ska vara förbannat stolta över det vi gör”.
Georgia Wilhelmsson, lärare i Uddevalla
- Jag tycker som Platon att ”kunskap är näring för själen”. Det räcker inte att kunna en massa fakta utan själen måste få sitt så att man kan känna empati och medmänsklighet. Platon var ju grek och jag själv är grekinna så det visar hur stolt jag är över mina rötter. Alla ska vara stolta över sitt ursprung.”
Jenny Edvardsson, förstelärare på Kristianstad
Jenny är svensk- samt historielärare och handledare inom Läslyftet som är ett projekt inom Skolverket, och arbetar med de två modulerna: Språk- och kunskapsutvecklande arbete och Språk i yrkesämnen.

- Frågor älskar jag. Jag brukar säga att det inte finns några dumma frågor. En av mina elever sa det på ett så bra sätt: ”man fattar bättre när man får tala om det man läst”.
Nina Cronee, förstelärare i Sigtuna
- Det handlar om att ge eleverna ett förhållningssätt till kunskap, en inre motivation. Ibland kan elever se inlärning som ett måste. Min övertygelse är att viljan att lära är avgörande för att kunna lära. När jag lyckas tala till elevens inre motivation, till deras lust - deras hjärta - det är DÅ lärandet sker, säger Nina.
Maria Robling, biträdande rektor i Stockholm
Inom läraryrket tycker Maria att det är viktigast att skapa bra relationer, närvarande och ledarskap.

Maria gillar tanken att en lärares påverkan slutar aldrig.